Food by Clara

neděle 14. června 2015

KLÁRA NA LOVU: Bez černý aneb po stopách dědečka

 


Dědeček byl bylinkář. Jeho zásoby na zimu, vždy stačily, aby jej ochránily proti všelijakým nachlazením. Ani si nepamatuji, z celého svého dětství, dědečka s chřipkou. No možná to dobře kamufloval...:D Ale i tak myslím, že velkou ochranou byly bylinky. Mezi, kterými měj významné místo i bez. O těch dalších Vám povím někdy příště, pokud budete chtít. V tom mu asi pomáhaly ty bylinkové čaje. Minulou zimu jsem u kamarádky ochutnala bezový čaj a v tem moment jsem si byla jistá, že tento rok vyrazím na bez též. No má představa o náročné výpravě na bez byla 50 kroků na zahradu a zpět. Jenže mi mé pláne zkřížily mšice. A výroba osvěžující letní limonády se vzdalovala a vzdalovala...




 Řeknete si, to se dá opláchnout... Ale to jsem ani nezkoušela. Květy byly úplně obaleny mšicemi. Já si, ale řekla "
té lípy se nevzdám" (tedy toho bezu) A vypravila jsem se na "náročnou" výpravu. :D Sedla jsem na dědečkovo kolo...aaa jela směrem, kam dědeček často chodil. Netušila jsem, co tam roste, zda to byla pro dědečka pouze oblíbená cesta. Nebo tam něco sbíral...ale proč nepropátrat nové území.  A podařilo se najít opravdu skvělé místo, košík květů byl plný během chviličky. 


A, jak to je s tím bezem? V čem může být prospěšný? 


Květ obsahuje:
 flavonoidy (rutin, isoquercitrin), deriváty kys. kávové, silice (triterpeny), mastné kyseliny. 


Využívá se ho při nachlazení jako potopudného účinku, má také močopudné vlastnosti, podporuje tvorbu mléka u kojících žen. 
(zdroj:zde)


A jak na limonádu? Tedy na bezový sirup?
Je to snadné.. 

Budete potřebovat:

100 květů bezu
6 litrů vody
4 kg  cukru  
(nebo méně -můžete použít i jiné sladidlo, např. stévii)
16 citrónů


Recipe: 

 100 p  elderberry flowers
6 liters of water
4 kg sugar 
(or less, it depends on your taste) 
16 lemons



Při přípravě tohoto receptu mi byl inspirací pořad Herbář. Líbilo se mi, že limonádu vůbec nepřevařovaly, pouze květy nechaly za studena macerovat. Uvidím, ale zda mi sirup opravdu vydrží a nezkazí se. Uložila jsem jej totiž do sklepa.

Nejprve je dobré si najít nějakou nádobou, kde se Vám vejde asi tak 8 litrů. 
Protože po vložení květů do vody, Vám hladina o něco stoupne.

Květy vložíme do vody, pořádně je nějakým nástrojem zatlačíme. Může to nějakou dobu trvat...Dokud nebude žádný květ vykukovat


A necháme 24 hodin macerovat. 
Následně si připravíme plátýnko přes, které přelijeme macerát s květy. Do macerátu nalijeme šťávu z 16 ti citrónů. (dá to zabrat - ručo vymačkat  16 citronů :D) Poté vsypte cukr a míchejte tak dlouho než se veškerý rozpustí a následně můžete plnit do sterilních lahví. A uložte na chladné místo. A nyní Vám nic nebrání si připravit osvěžující bezovou limonádu!!!! 




Clara.


Žádné komentáře:

Okomentovat